M-health verkleint kans op RSI

Smart phones and medical icons

De laatste tijd zijn RSI klachten niet zoveel in het nieuws. Toch komen deze nog steeds veel voor. Via intensief gebruik van computer, tablet en smartphone kunnen lichamelijke problemen ontstaan. Het goede nieuws is dat diezelfde digitale apparatuur ons hulp kan bieden om RSI te voorkomen.

In Nederland maken steeds meer mensen gebruik van e-health om zich te informeren over tal van gezondheidsonderwerpen. Zo kunnen zij maatregelen nemen om gezonder te leven. M-Health focust zich op zorg via mobiele apparaten zoals: smartphones, stappentellers en gps.

Weinig bewegen verhoogt risico op RSI

Het is al langere tijd bekend dat het belangrijk is om iedere dag te bewegen. Teveel zitten is slecht voor je gezondheid. Als je daarbij ook nog een verkeerde houding aanneemt, heb je een hoger risico op RSI klachten. Teveel zitten verslapt de spieren, waardoor zij minder belast kunnen worden.

Bij een goede werkhouding moet op tal van factoren gelet worden. En dat is niet altijd eenvoudig. Het gaat hierbij om verschillende lichaamsdelen zoals nek, schouder, pols, ogen, vingers, onderarm etc. Er zijn apps die  kunnen helpen om op gezette tijden te gaan pauzeren en oefeningen te doen waardoor je spieren in vorm blijven.

Pauzeren helpt om te ontspannen

De app ‘take a break’ helpt om op tijd te pauzeren. Mensen hebben vaak de neiging om door te gaan met werken en nog even een klus af te maken. Maar het gevaar sluipt erin dat spieren en gewrichten overbelast raken. Door stress of spanning verergert dit. Daarom is het goed om met regelmaat het werk te doorbreken. Het vereist discipline om dit te doen.

RSI wordt onder andere veroorzaakt door verkramping van de spieren. Het is goed om je bewust te zijn van dit hele proces in je lichaam. Hierdoor kun je er meer alert op zijn en merk je eerder wanneer je te lang doorgaat. Doordat je weet welke risico’s je loopt, heb je meer motivatie om daadwerkelijk pauzes in te lassen.

Met de ‘take a break’ app kunnen mensen kiezen voor een bepaalde ontspanningsmeditatie met of zonder muziek. Bijkomend voordeel is dat er even afstand genomen kan worden van het werk. Dit heeft vaak een positief effect op de efficiency en indirect op de productiviteit van het werk.

Fitnesstraining voor kantoor en thuis

Er is ook een app met oefeningen. Deze is specifiek gericht om klachten als RSI te voorkomen. Op gerichte tijden worden mensen gewaarschuwd om aan de slag te gaan. Het gaat hier onder andere om rek- en strekoefeningen. Dit vermindert lichamelijke klachten aanzienlijk. Soms is het nodig om even een stil plekje op te zoeken. Er staan tal van oefeningen op voor pols, ogen en fitnesstraining voor op kantoor en thuis.

Pauzeren en oefeningen helpen om het lichaam en de spieren te versterken. Hierdoor worden lichaamsdelen minder snel belast. Dit vermindert het risico op RSI klachten. Informatie over het ontstaan van RSI geeft inzicht en versterkt motivatie om regelmatig te pauzeren. Hulpapps zijn een handig en praktische hulpmiddel en stimuleren ons om oefeningen te doen.

Reacties zijn gesloten.